Huhej hvor det går, her til morgen mødtes jeg med Ulrik, Lennart og Marit, for at få stablet Sankt Hans bålet på benene. Jeg har været i spejderhytten for at tjekke vin, øl og servietsituationen, ringet til gud og hver mand, for at tjekke op på, om alle havde styr på deres del af aftalerne – det havde de, stort set, heldigvis!

Nu er de sidste indkøbsplaner lagt, og det er snart tid til at sørge for familien, sådan en dejlig søndag aften. Vi sidder og hygger og læser reklamer, drikker et glas vin og glæder os til på tirsdag – vi mødes 21 mennesker til fællesspisning i spejderhytten, før vi går op til bålpladsen bag kirken, hvor vi sammen med menighedsråd og borgerforening står for et fantastisk og nærværende Sankt Hans bål.

Mange næringsdrivende og lokale kendisser deltager på forskellig vis, og spejderne er en vigtig brik, hvad angår alt det praktiske.

Lige nu er vi imidlertid ikke enige i spejdergruppen, om hvad vi deltager i, og hvad der giver os ekstra og meget tiltrængte medlemmer i gruppen. Min holdning deles af ca. halvdelen, men det er jo ikke nok, og i og med jeg ikke kan – og heller ikke vil – lægge mere tid i det frivillige arbejde, så taber jeg. Jeg er ikke sikker på at Sankt Hans bliver med spejdernes deltagelse næste år. Det er en skam!

Modsat andre i gruppen, mener jeg, at de der ønsker at gøre en indsats frivilligt, skal nurses – der skal være hyggeligt samvær og ikke blot gøremål, og det der skal gøres, skal gøres af lyst, ikke fordi andre heller ikke gider, kan eller vil… Jeg vil gerne stå for Sankt Hans, men føler mig taklet og snigløbet af og til af andre i gruppen. Den nye bestyrelsesformand ønsker nemlig, at vi bare skal gøre hvad han siger, uanset om vi har evnen, synes det er sjovt, osv. –  så vil ingen deltage i frivilligt arbejder, tror jeg.

Py nu med alt det, jeg er sikker på, at denne Sankt Hans, bliver en fed aften, for det bliver godt vejr, og dem, der kommer til fællesspisningen og bagefter hjælper med salget af kaffe, te, vin, øl, vand og ikke mindst bagerens kager, er fulde af energi og god vilje og sjæl , som beredvilligt og med stort smil stilles offentligt til skue, og hvem ved, måske får vi et par nye små spejdere i tilgift.