Lørdag aften, da vi var på besøg hos Lone og Axel, kunne vi for en gang skyld give Axel noget, han virkelig værdsatte – ”Yardbirds”-LP’en – fra Jens’ samling i Sverige. Den som Axel havde ledt efter i mere end 30 år uden held, på trods af at han som plade-/musikforhandler havde lettere adgang til søgninger, end vi andre dødelige. Faktisk kunne han ikke rigtigt sige noget, så overvældet var han. Der er faktisk ikke noget bedre, end når man virkelig kan gøre andre mennesker glade.

Og gave regnen fortsatte, denne gang i min retning. Lone ved jo, at jeg elsker kogebøger og Fuglsang Museum har sammen med nogle lokale ildsjæle fra Lolland-Falster skabt bogen ”En bid af sydhavsøerne”. En hyldest til de gode råvarer og med et forord af Claus Meyer, der også er vokset op på Lolland-Falster.

Jeg har næsten læst den færdigt første gang – mens jeg har nydt de fine billeder af smukt arrangerede retter og en fantastisk natur – en uundværlig del af enhver ”køkkenbogs”-samling.

Men det stoppede ikke der, vi fik et af de seneste billeder Lone har malet. Et billede fuldt af farver, der nærmest suger én ind i billedet og ned til jazzens ”fader”, bassisten – mon det er NØP, Niels Ørsted Pedersen, der lyser gult op i billedet?

Jeg har fundet stedet, hvor det skal hænge, når det kommer retur fra glarmesteren – lige over ”musik skabet” og med vores ”sorte” hus orkester lige neden under på skabet (4 sorte jazz musikere i grønne jakker fra 50’erne). Hus orkestret var egentligt en ”hadegave” fra Lone på et tidligere tidspunkt, men nu er de så forfremmet til en del af et ”stilleben” – eller det bør vel hedde et ”musikleben”, når der nu også kan vælges musik fra skabet!

Jeg kan dårligt nok vente med at invitere til fernisering!