I går morges på min løbetur, så jeg for første gang i år flyveskolen for gæs i aktion. Der har nok været omkring 2-300 grågæs, der skræppende og i mere eller mindre skarp trekant formation fløj henover hovedet på mig.

Jeg har fulgt gæssene fra det tidlige forår med kurmageri på plænen i Vallø park, til den senere yngel pleje i voldgraven, og nu er de så ved at være voksne, disse gæslinger, for nu skal de lære at flyve. Der er ikke meget tid til at spille med musklerne og være teenager i et gæslingeliv. Så snart de har fået trænet flyvningen med tilhørende grågæs-lyd, er det blevet efterår, og så trækker gæssene til andre himmelstrøg og næste forår, når de kommer retur, skal de være forældre.

Godt der er så mange gæs, for vi er mange jægere, der gerne vil byde på en andesteg.

Men indtil videre hygger gæssene sig, for der er lang tid til at jagten går ind og jeg må nøjes med at nyde deres skræppen og opvisning i formationsflyvning nogle måneder endnu.