Fuldt af godt humør og en rygsæk med fornødenheder drog jeg af sted for at mødes med Jette og Keld, der var turledere på Ørestadsturen. En tur på ca. 12 km gennem den nye bydel ud over Kalvebod fælled og langs havnen tilbage via Sluseholmen til Dybbølsbro.

Mødestedet var Ørestaden station og derfra tog vi retur med metroen indtil Islands Brygge og derfra ud til endestationen på Amager, så vi fik dannet os et billede af det 6 km lange og 600 m brede område, som er blevet døbt Ørestaden. Der er mange fantastiske bygninger, en hel ny form for arkitektur og der er et spil med materialer og farver, som ikke ses andre steder i Danmark, men så er det jo heller ikke mange steder, det kan lade sig gøre at starte ud fra ”bar mark”. De fleste steder udvikler byerne sig jo omkring eksisterende kerner. Jeg kan varmt anbefale at tage en tur frem og tilbage med metroen, bare for at få indtrykket af bydelen til at fæste sig.

Så gik turen videre ud over kalvebod fælled, hvor de små søer huser en masse forskellige fugle. Jeg så bl.a. et par rødhovede ænder, hunner, en ret sjælden og fredet dykand og der var også blishøns, på vej igennem et sti eller snarere brosystem ud over søerne igennem tætte sivbevoksninger. Nede langs havneindløbet så vi en enkelt strand nellike, en ret sjælden lille plante, stod der i bogen, da jeg dobbelttjekkede.

Vi var 9 personer på turen, og der blev gået raskt til, selvom vi kun var et par stykker lige under 50. Alle så ud til at nyde turen og der blev sludret om løst og fast mens naturen blev beundret og arkitekturen kommenteret.

Tilbage ved Sluseholmen så jeg de mest fantastiske lejligheder – lige ud til små kanaler, der i bedste hollandske eller venetianske stil havde små ponton terrasser med plads til 2 små stole eller et par havkajakker alt efter humør. Lejlighederne har højt til loftet, og jeg synes, de så meget indbydende ud – de skal være meget dyre m2, men hold da op hvor var de attraktive, man forestiller sig ikke, at der kan være så hyggeligt inde mellem kontorbygningerne, så det var fint lige at få rystet lidt af fordommene af. Vi gik ad den gamle sluse-bro hen på østsiden af havnen forbi haveforeningerne – bl.a. Danmarks ældste, Nokken. Og videre af grusstien indtil Islands Brygge, der tårnede mondænt frem for enden af grusstien, pludselig var der fortove, busser og civilisation. Vi forsatte over den nye svingbro over til Fisketorvet – Jeg var slet ikke klar over at byen ”hang sammen” på denne måde.

I toget hjem fra Dybbølsbro sad jeg mættet med indtryk og varm om fødderne og bare gloede ud af vinduet. Det var en fin oplevelse, lige præcis hvad jeg havde forstillet mig. Jeg vil stadig være turLeder / turguide.