En veninde foreslog på et tidspunkt, at jeg lavede lavendelsmåkager, for jeg har den mest fantastiske forhave fuld af lavendler. Og lavendlerne bruges efter høsten i august. Jeg laver altid et par kranse til døren og fylder en masse små chiffon poser med friske, duftende lavendelblomster og resten af lavendelblomsterne, hælder jeg i skåle og krukker og sætter rundt omkring – jeg elsker duften af lavendler.

Men i år ville jeg så også lave lavendelsmåkager eller biscotti. Man lægger ud med at lave lavendelsukker, det skal nemlig trække et par uger. Flot ser det ud, når man lagvis hælder sukker og lavendler i sylteglas – 1 del lavendelblomster og 2 dele sukker. Jeg havde tørret lavendelblomsterne først, men man kan også bruge friskplukkede. Og her i weekenden bagte jeg så lavendelbiscotti med mandler og chokolade. Fantastisk. Duften alene kaldte minder frem fra bakkerne i Sydfrankrig, der for hvert skridt, man tager, afgiver en duft af lavendel, timian, rosmarin. Men også mindet om min forhaves forrygende duft hele sommeren. Jeg elsker at lade hænderne glide igennem blomsterne og bare indsnuse duften, når jeg kommer hjem om aftenen. Og høsten af lavendler er ubeskrivelig, når man som jeg ”håndhøster” med en rosensaks – de betyder helt sikkert et par vabler, men man bliver helt høj af duften, når man står med bagen i vejret og næsen helt nede i buskene.

Tilbage til opskriften på disse herlige biscotti. 2 dl lavendelsukker, 2 æg (en smule hvide gemmes til pensling), 1 tsk. bagepulver, piskes luftigt, 120 g mandler (1/3 finmalet og resten grovhakket) tilsættes, 100 gr. hakket mørk chokolade, 4 dl. Hvedemel (hvoraf 1 dl. blandes med chokoladen) tilsættes. Dejen rulles til pølser, der trykkes ud til ca. 1 cm tykkelse.  Pensles og bages ved 180-200 C i ca. 15 min. Lad køle en smule og skær stængerne ud på skrå i ca. 1 cm tykkelse og læg kagerne på siden. Tør dem i ovnen ved 100C i 30-40 min.

Jeg må indrømme, at jeg sjældent har smagt noget så delikat. En fuldtræffer! Tak Mette, skønt at du delte din viden med mig.