Jeg har filosoferet en del over livet, og det almindelige brok i den senere tid. Jeg synes hele tiden, vi brokker os, og hvis du spørger mig, så er det ofte ganske uden grund eller om ikke andet, ganske unødvendigt.

Det virker som om, brok er blevet en nationalsport på linje med skattesnyd. Alle dyrker brok med en iver og ihærdighed, som er ganske uforståelig, når man tænker på cost benefit i forhold til. Når man brokker sig er man negativ, og når man tænker og agerer negativt, får man negative resultater og negativ respons. Og hvad fører det lige til? Ingenting!

Det er også sjældent at brok udtrykkes overfor involverede parter, dvs. at der heller ikke er mulighed for at disse ting eller handlinger kan ændres. Ingenting kommer jo af sig selv. Alligevel finder vi det nødvendigt at brokke os over alt mellem himmel og jord og det til venner, kolleger og familie, som overhovedet ikke har nogen indflydelse på årsagen til brok.

Brok spreder sig som ringe i havet og accelererer, fylder vores liv med destruktive tanker og fører til generelt dårligt humør både i ”flokken” og for én selv.

Jeg har besluttet mig for aldrig mere at brokke mig. Mit liv er for kort til brok. Jeg fortjener et liv fyldt med godt humør og glæde. Og ja, jeg ved godt, at ikke alle situationer er lige nemme, og at livet til tider kan være svært, men det betyder ikke, at jeg SKAL brokke mig. Det er stadig et valg. Og jeg er overbevist om at livet uden brok er meget mere konstruktivt og berigende.

Når du således støder på en opgave, der virker lidt uoverskuelig, og du skal lige til at brokke dig, så lad være. Lad være med at brokke dig, men åben dit sind og se muligheden og vær taknemmelig over at have fået en opgave. Når du står i en situation, du ikke har lyst til at befinde sig i, så lad være med at brokke dig. Tænk på, om det virkelig er så vigtigt, at du vil gøre dig selv ked af det på grund af netop denne situation. Om det faktisk kan svare sig, at du tager stilling til den ved at brokke dig.

Hvis du stadig synes, det virker usandsynligt med et liv uden brok. Ja, så er det bare ”too bad”, for jeg er sikker på at ”toget er sat i gang” og inden længe vil det bare være ”sååå out dated” at brokke sig.