For ca. et år siden blev det for meget for mig. Jeg besluttede mig for, at det nu var det nok. Jeg havde i over 40 år ikke bestilt andet end at være på kur. Ikke nødvendigvis slankekur, men en bare en kur eller koncept, hvor man har fokus på bestemte fødevarer, kalorieindhold, hurtige kontra langsomme kulhydrater, syre/base forhold, økologi, olie kontra smør, sukkerfri og meget meget mere.

Mit liv er fuldt af de mest fantastiske kogebøger og spændende mad. Jeg nyder at sætte mig til rette med en ny kogebog eller en gammel for den sags skyld og studere opskrifter i et par timer. Det er ligeså stor en fornøjelse, som at stå i køkkenet. De mange dygtige kokke og kogekoner inspirerer mig til at efterprøve koncepter og opskrifter. Ofte tilrettelagde jeg vores indkøb og madplan med baggrund i en eller anden ny kogebog.

Der er stor forskel på tilgangen til madlavning i de nye koncept- kogebøger, selvom alle overordnet set bare handler om sund og lødig mad i trit med tiden og som passer til den moderne livsstil. På grund af min entusiasme har min familie og jeg været vidt omkring kulinarisk, ikke bare det italienske, det marokkanske og det thailandske køkken, men koncept køkkener bl.a. med fokus på fisk, krydderier, kalorier, kulhydrater. Min søn på 18 er efterhånden så skrap til at gennemskue retterne, råvarerne og metoderne, at han kan se og smage, hvornår jeg igen har fået en ny kogebog.

Men som sagt, for omkring et år siden, ændrede jeg kurs. Jeg ville lave et ”Merethe”-køkken. Ikke en kogebog i vanlig forstand, for jeg er husmor og ikke kok, men et køkken, der tager udgangspunkt i en travl families muligheder for også at få sund, nærende og mad til hverdag, uanset de udfordringer, der ligger i, at lille Lotte skal hentes senest klokken 17 i børnehaven, Rasmus skal til fodbold klokken 17:30, far kommer hjem klokken 19-20 og mor kan først smutte fra jobbet klokken 16 og har en lille times transporttid fra arbejdet og hjem.

Jeg har i al beskedenhed fundet ud af, hvordan du kan få en sund livsstil til at fungere samtidigt med at jobbene passes, ungerne serviceres, venner og familie plejes, på en måde der også giver tid til dig selv og din partner uden at leve i et stort kompromis eller en ”enten – eller” situation. Det hele tiden er nemt, men når jeg og min familie kan, så kan alle andre også. Vel og mærke, hvis de vil. For det handler om at gøre sig klart hvad man vil og holde fast, også selv om man falder tilbage i gamle vaner og det ikke lykkes første og anden måned. Det handler om at du sammen med din familie beslutter, at I vil have en sund livsstil. Når I har besluttet jer, er det ganske ligetil og logisk at følge tråden og langsomt men sikkert bevæge jer frem mod en sundere hverdag.

Hvis du har lyst til at vide mere, så kommer hold øje med min blok.