Sådan lyder det ofte fra min chef, mens min familie synes, at jeg fokuserer alt for meget på detaljen. Sådan er der så meget. Faktum er, at jeg nogle gange i effektivitetens hellige navn glemmer en lille detalje. Nogle gange er det noget rigtig møg, som fx sidst da jeg skulle veksle private penge for chefen. Jeg gik i god tro ind til Exchange på Vesterbrogade og afleverede de 2000 USD, der skulle blive til danske kroner. Jeg havde virkeligt meget travlt, og overvejede ikke en gang at tjekke kursen eller gebyret – det var vel et almindeligt vekselkontor, antog jeg. Forkert. Det er ikke et almindeligt vekselkontor, det er en ågerkarle forretning – det kostede mig/chefen 1300 kr. i forhold til, hvad jeg ville have fået på hovedbanen eller i banken – det er bare ikke i orden. Dagen efter ville jeg rette op på fadæsen, men chefen fortalte, at han havde været i samme situation en gang før selv, og intet kunne gøres, når pengene først var sluppet ind gennem lugen.

Det tager jeg hans ord for. Det er selvfølgelig ikke virksomhedens skyld, at jeg lod mig narre til at antage deres pålidelighed, men jeg havde i min vildeste fantasi ikke troet, at dette fænomen kunne overleve i Danmark. Jeg kan måske gøre andre bevidste om situationen, men hvad med vores turister, det er uansvarligt at de udsættes for den slags virksomheder overhovedet. Tænk hvis de antager, at det er sådan, det foregår i Danmark?

Nå, men endnu en detalje er lært, og som jeg altid har sagt, jeg laver ikke samme fejl to gange.

Hvor kan man dog føle sig dum!