Nu til morgen skinner solen for første gang i mange uger fra en skyfri himmel og Griegs ”Per Gynt” spiller i baggrunden. Jeg sidder med en kop te og føler mig fuldstændig i balance med mig selv. Nyder bare øjeblikket, og det at være til.

Er det ikke bare luksus?

Jeg skal på job, og har ikke tid til at sidde længere. Jeg takker nej, til følelsen af vemod, der står på lur i kulissen. Jeg er glad for mit job og skal se at komme af sted. Alligevel fast besluttet på at beholde lykkerusen en smule længere tager jeg min frakke på. Det virker. Jeg er lykkelig for min Sirri frakke, som passer mig perfekt. Og som jeg indkasserer mange komplimenter på. Frakken har den fedeste krave af angora lam, uregerlig og lidt vild på den filtede feminine uld.

Ren luksus, at smutte i noget så smukt.

Jeg arbejder hårdt og effektivt og tjener et par hurtige points allerede om formiddagen, og tillader mig at nyde succesen. Tiden forsvinder som dug for solen. Jeg er heldig at arbejde et sted, hvor der tilbydes forebyggende massage. Mens massøren ælter min ømme nakke og skuldre, ligger jeg og tænker på, at jeg er i gang med at bryde janteloven. Eller rettere at jeg er i gang med at frigøre mig fra jantelovens åg. Hele dagen har indtil nu været fuldt af positive hændelser og tanker, fordi jeg har valgt, at det skal være sådan. På vej hjem i toget, sidder jeg med solen i ansigtet og fryder mig.

Ren luksus, at være i balance med sig selv.

Vi sidder og hygger i sofaerne, mens vi åbner post og taler om dagen og vores oplevelser. Det gør vi hver aften. Det er et familieritual, der påskønnes af os alle, og som kun fraviges, hvis vi ikke er hjemme. Det er her, hvor vi holder hinanden ajour omkring skole, job, følelser og alt det andet, der hører til livet. Nogle gange sidder vi bare og læser sammen.

Ren luksus, at servere te og små lækre biscotti ovenpå sådan en dag.

Jeg er i gang med forberedelserne til fredagens gæstemiddag. René og Mia ville så gerne have mine tapas. Det passer mig fint, for jeg ved, at jeg i morgen ikke kommer fra kontoret før tidligst kl. 16, og så er det godt at noget kan være forberedt i forvejen. Henny og Phillip hjælper til, det er rigtigt hyggeligt. Samtidig med tapas, laver vi en let middag, som Phillip spiser, mens Johan og jeg tager til træning. Jeg træner Pafai, en form for styrketrænings yoga, der virker udrensende og som giver smidighed, mens Johan elsker at ro og cross traine.

Ren luksus, at have overskud til at være på forkant.

Johan og jeg sidder ved middagen halv ti. Vi lytter til blød gammeldags jazzet blues. Dagen er ved at være forbi, men det betyder ikke noget, for nu har jeg opskriften på en dag fuld af luksus. Og jeg fryder mig ved tanken om, at jeg selv har besluttet mig for, at jeg skulle opleve dagen således. Og ikke mindst det faktum at jeg kan gentage dagen igen i morgen.

Ren luksus, at eje opskriften på en dag i luksus.

Der er ikke plads til mere jantelov. Livet er for kort til at begrænse sig selv og til at bekymre sig over, hvornår det går galt. Gør som jeg, og find din egen opskrift på en dag i luksus, eller brug min. Det er op til dig.