Vær smart, omdøb mandag til en luksusdag, på den måde sikrer du, at den nye uge kommer godt i gang og at potentialet for en super-uge er lagt. Men hvordan skaber man en luksusdag af en ganske almindelig hverdag, tænker du sikkert, men det har jeg et forslag til med udgangspunkt i mit eget liv.

Du sørger for at komme i ordentlig tid i seng søndag aften, så du er udhvilet, når du står op mandag morgen ret tidligt, så du kan nå en spinningstime inden jobbet kalder. Du undlader at tænke over, hvor længe du kunne have ligget i den lune seng, men tænker hele tiden på, hvor skønt det er at have en veltrænet krop.

Når du kommer ind på jobbet, siger du godmorgen i en munter tone, smiler og spørger lidt rundt til kollegaernes weekends, mens du tænder for pc’en og laver et krus grøn te, som du nyder, mens du læser weekendens mails. Det er øjeblikket, hvor du får overblik over dagen og samtidig får din sjæl med. Og du er parat til at gå i gang med dagens opgaver.

Til frokosten vælger du en sund salat og et groft stykke rugbrød med et glas iskoldt vand til, og afslutter måltidet med et stykke frugt. Du har nu fået det mest presserende fra hånden og lagt en plan for resten. Ved 3-tiden er det igen tid til te og tid til at gøre status over to do’s inden fyraften.

Efter arbejde bliver luksus meget mere håndgribeligt. Jeg skal med en veninde i Vandkulturhuset. Det er vigtigt ikke på nogen måde at føle dårlig samvittighed, det går rigtigt dårligt sammen med følelsen af luksus. Og mand og barn kan sagtens klare sig selv. Men jeg ved de påskønner, at jeg ”sørger” for dem og hvorfor så ikke gøre det? Jeg har gjort en let ”ynglings”-middag næsten klar til dem, så de ved, at jeg har tænkt på dem.

Det er endelig blevet lunt i vejret, og jeg nyder lyset og travlheden på vej over til Tietgens bro, hvor jeg skal mødes med Annemarie til en aften med wellness, svømning og en let middag med tøse-snak i Vandkulturhuset. Vandkulturhuset er både svømmehal springvand og spa. Det skal opleves. Jeg har været i mange forskellige centre, men her føler jeg mig rigtigt godt tilpas. Du kan se mere på: www.dgi-byen.dk under Vandkulturhuset.

Vi hygger i loungen efter svømmeturen, mens vi venter på saunatemaet, der er romersk med citrusfrugter og ylang ylang. Der står kildevand, te og frugt til fri afbenyttelser, og i det hele taget er stemningen med pejs og stearinlys fuld af afdæmpet luksus. Og vi sidder veltilpasse og sludrer stille med en svag musik i baggrunden. Ren lise for sjæl og krop. Jakob introducerer til temaet, og vi lytter til lidt løgnehistorier om romerne, som han selv udtrykker det. Vi sveder med citrusduft i saunaen, inden vi fortsætter over til dampbadet, hvor vi skrubber os med salt og olie og smører yoghurt med honning i ansigterne – det er godt dampen er så tyk, at vi ikke kan se ret meget, for det klistrede yoghurt er ikke just smukt i vores ansigter. Men vi bliver bløde og glatte over det hele. Til sidst giver Jakob os det kolde gys, han spuler os med koldt vand fra slangen, så alt salt og yoghurt forsvinder. Så går vi ind i saunaen igen, og denne gang er den lidt varmere og med duft af ylang ylang, fantastisk duft, synes jeg. Jeg nyder virkelig at mærke, jeg slippe af med alt mulig skidt. I pauserne har vi drukket vand og spist nødder, så vi kan klare det. Så er det lige fra saunaen og ud i det kolde kar, og jeg føler, hvordan jeg bliver lettere i kroppen og sindet – selvfølgelig pga varme og væskefordampning, men who cares, følelsen er skøn.

Efter saunatemaet tager vi en tur i massagestolene og endnu en pause i loungen med en kop te. Nu er vi ved at være møre, vi sidder som små lyserøde sukkergrise i vores hvide badekåber, vi overvejer om vi skal i spa, men tager en tur i solariet, selvom det ikke længere er ”comme il faut” at tage sol. Vi kommer i tøjet og går udenfor i den forårsagtige aften og stiler mod Halmtorvet og Apropos, der er vores foretrukne café lige nu.

Vi giver os god tid til at vende og dreje forskellige ting, der påvirker vores hverdag. Det er luksus og stor tilfredsstillelse, at kunne give sig tid til at tale tingene igennem til bunds uden at blive forstyrret af andre end tjeneren, der spørger, om vi mon mangler noget. Og nej, lige nu mangler vi overhovedet ingenting, vi har alt, hvad vi har brug for. Aftenen går hurtigt, og det er tid til at finde toget hjem.

Ude i forårsnatten er der stille og fredeligt. Jeg føler mig privilegeret over at kunne bruge en aften på mig selv sammen med en kær veninde. Endnu en af de dage, der får mig til at føle mig rig og omgivet af luksus. Det skulle være alle forundt, men det er bare ikke alle, der opdager muligheden eller gør brug af den. Det er op til hver enkelt at skabe lige den situation, der får dig til at føle dig omgivet af luksus.