Jeg sidder på terrassen med en skøn kop expresso og nyder eftermiddagssolen. Der har ikke været for meget af den, de sidste dage, men i dag er her lunt og godt. Fuglene synger og jeg kan høre naboens høns og den dumme hane, der ikke ved at det er eftermiddag, og derfor stadig galer. Jeg er lige blevet færdig med at plante dagens indkøb i krukker og fryder mig over resultatet. Nede i urtehaven, er der nu plantet til med krydderurter, squash og salat. Og jeg har sat espalier op til bønnerne. Og oppe på terrassen står flere krydderurter, kartoffel træer, små lavendel stiklinger, engletrompeter, laurbær og de mest fantastiske geranium.

I formiddag var jeg på Gisselfeld på udstilling hos I.C. Lauring. Vi så fantastisk julepynt i de ”kommende” julemodefarver og blev inspireret til adventskransen og juledekorationerne.  Vi gjorde et par gode handler – julen bliver sølv, grå og sort i år med masser af ”brillanter” hjemme hos mig.

Anette von Einem viste frem af sine færdigheder. Hun er en af de mest talentfulde blomsterkunstnere, jeg har mødt. Hun ligger ikke under for nogen forudfattede holdninger til, hvordan og hvad blomster kan bruges. Hende vil jeg gerne på kursus hos.

Fuldstændig mættet af indtryk svævede vi over til orangeriet, hvor Stig Lauridsen og Gregory Kobett huserer. Den ene mere stærkt duftende geranium blev nulret efter den anden, og vi følte os til sidst fuldstædigt bedøvede af sanseindtryk, så vi sad bare og gloede frem for os hver især, på vejen hjem i bilen, mens vi nød duften fra bagagerummet. Vi havde rigeligt at gøre med at fordøje vores egne personlige indtryk.

Vi sluttede med et besøg på Toftegård Gartneri, der er vores nabo. Jeg havde besluttet mig for at krydderurterne skulle i jorden denne weekend, hvis jeg skal have glæde af dem. Min mor havde inviteret på søndagsfrokost som afslutning på turen. Klassisk dansk frokost med sild, leverpostej, frikadelle og ost. Med øl og snaps forstås.

Se de skønne billeder min urtehave og min terrasse. Dem loader jeg senere.