Nu er det nok. Nu har jeg i de sidste 5 år haft problemer med det varme vand i bruseren på 1. Sal. MIN bruser på MIT badeværelse. Om vinteren kommer der ligesom ikke rigtigt nok varmt vand ud. Heller ikke selvom jeg på blandingsbatteriet skruer helt op for det varme vand. Nogle gange har det selvfølgelig været fordi pille fyret har været gået i stå (eller at NOGEN synes, de skal rense fyr om morgenen, når jeg er ude at løbe…). Jeg har til stor morskab for min kloge far og mand, forklaret gang på gang, at der er noget i vejen. Det er der ikke, siger de, for så ville du heller ikke have varmt vand i vandhanen ved vasken. OK, den pointe er vel til at tage og føle på. Men jeg kan jo fysisk bekræfte, at vandet i bruseren er koldt, mens det er varmt i vandhanen. Min mand har skilt blandingsbatteriet og kan ingen fejl finde, og både min far og min mand har flere gange været ned ved fyret og tjekke kedeltemperatur osv. Alt sammen i skønneste orden.

Af en eller anden årsag har jeg ikke følt problemet så stort om sommeren, som om vinteren (det vil de heller ikke acceptere), men lunkent vand virker varmere (og mere acceptabelt) om sommeren end om vinteren, og så frisker det vel også lidt op. Og måske har det endda en opstrammende virkning, skønt det om vinteren virkeligt næsten er for meget.

Sidste efterår fik vi så sat solvarmeanlæg op. Det skal sørge for det varme vand, og specielt om sommeren, når vi slukker for fyret, vil vi have glæde af det. Nu har vi jo haft sommervejr og hedebølge i snart en måned, og jeg skal hilse og sige, at vandet er varmt. Faktisk er vandet i MIN bruser nu så varmt, at jeg ikke kan gå i bad uden at blive kogt. Kun hvis jeg bader tidligt om morgenen, går det lige an, for så har solen ikke varmet panelet så højt op, men vandet er meget varmt. Efter kl. 10 kan der ikke bades på 1. sal, det vand, der kommer ud, er kogende! I går blev det bare for meget. Jeg pointerede endnu engang, at noget bør gøres. Nu sagde Johan, min mand, så at det ikke var til at få et hvidt blandingsbatteri længere. Ikke noget problem, så må det blive messing (som det faktisk skulle have været fra start – men blev fundet for dyrt). Jamen, sagde han, det er alt for dyrt.

Jeg skal lige love for at jeg tændte af. Så har jeg i årevis haft problemer med at få reguleret vandet i min bruser, fordi han syntes, det var for dyrt at skifte blandingsbatteri?! Og han har oven i købet slet ikke undersøgt, hvad det koster!

Nu har jeg undersøgt sagen og kommet frem til en pris på 3-4000 kr. for bruser, stang og blandingsbatteri fra Damixa. Og måske kan man få det billigere endnu, hvis man surfede lidt rundt på nettet, eller tjekkede grossisterne (det har jeg fået min far til). I aften over middagen vil jeg servere fakta for ham. Og han kan ikke sige nej, for jeg har en trumf. Hvis vi ikke får installeret nyt armatur i MIT badeværelse, så flytter jeg alt mit habengut ned til ”drengenes” badeværelse. Og så skal der nok ske ting og sager…!

At tænke sig at han ikke synes, at jeg og mit velbefindende er mere værd end et blandingsbatteri! Det kommer til at koste mere end blot almindeligt snilde fra hans side, at gøre det godt igen.