Jeg erkender, jeg faldt selv lige i fælden. Jeg har haft til travlt med 1000 forskellige ting, holdt adskillige bolde i luften for specielt for andre, så mange faktisk, at jeg ikke lige fik holdt mig selv på ret kurs, for hvor er jeg på vej hen? Ja, svært at sige, hvor vejen fører hen, men jeg kan da se, at den ikke har retning mod de mål, som jeg ellers satte mig for det nye år.

Det gik ellers så fint først på året. Jeg var konsekvent, jeg nåede delmål efter delmål. Jeg var stolt, overmodig og selvfed. Det kan jo ikke være noget problem, at gøre de ting, man nu engang selv har besluttet og ønsket, vel? Men det kan være svært, for ens hjerne og nogle gange ens omgivelser lægger fælder ud. Fælderne i mit tilfælde hedder rutine og fiasko.

Når jeg gentager handlinger i det uendelige uanset hvilke, bliver jeg ubevidst sjusket og glemsom, derfor er det vigtigt, at jeg finder eller opfinder nye udfordringer. Det glemte jeg. Samtidig blev min personlige integritet krænket i forbindelse med Sankt Hans arrangementet. Pludselig syntes flere, at de havde ret til at ændre aftaler, som jeg havde med hjælperne trods tidligere konsensus. Jeg var rasende men det var jo ikke konstruktivt! The show must go on, som man siger. Jeg lavede feberredninger og gød olie på vandene og spillede gode miner til slet spil. Sankt Hans blev en succes og kun få anede problemerne, men for mig personligt var det en fiasko. I min planlægning skulle jeg have tænkt situationen ind, men det glemte jeg.

Jeg har brug for udfordringer hele tiden for at kunne være den, der supereffektive og tjekkede kvinde, som jeg jo også er! Det værste er, at jeg ved det. For jeg hader at være sjusket, rodet, glemsom, det dræner mig for energi. Og hvad værre er, mit sjuskeri genspejles i mit hjem. Lige pludselig ligger der blade og reklamer alle vegne, pletter på trappen og døde fluer i køkkenvinduet. Det er bare så frustrerende. Og det må stoppe mens tid er.

Første skridt var at lave et vision board – det er sådan en planche, hvor man sætter billeder af sine ønsker op, skriver ønsker, vise ord og i det hele taget får taget får lagt en visuel handleplan for, hvordan man få opfyldt sine drømme og når sine mål. Jeg har hængt den op på indersiden af mit klædeskab, så jeg dagligt ser og husker, hvor jeg vil hen og hvad jeg vil have.

Andet skridt var at sørge for udfordringer nok i hverdagen. Det er straks lidt sværere, for lige nu har jeg ikke nok opgaver på jobbet. Jeg har en delefunktion som PA for 2 direktører, hvoraf den ene er holdt op og først erstattes til oktober, dertil kommer så ferietiden, som i forvejen er stille, så på jobbet vil jeg ikke få udfordringer i større stil foreløbig.  Derfor har jeg fundet noget andet at fordybe mig i, som samtidig kan hjælpe mig med at holde orden og fokus i mit hoved – Feng Shui.  Jeg har meldt mig til et introkursus på Feng Shui Instituttet, pløjet nettet igennem for info og jeg har bestilt bøger på biblioteket.

Tredje skridt var at få skabt overblik over, hvilke aktiviteter jeg har eller får en aktiv rolle i, således at jeg kan planlægge min tid optimalt. Det er en opgave, jeg virkelig godt kan lide. Planlægning er ”my middlename”, men jeg har skubbet det lidt i baggrunden, fordi veninder og familie så ofte siger, at planlægning dræber initiativ og kreativitet. Og nej, de har ikke ret. Jeg er bare ikke altid skarp nok til ikke at falde for ”den nemme/tilfældige løsning”. Nemme løsninger dur ikke på sigt. Det er en illusion. Nemme løsninger medfører tab af overblik, fordi du ikke ser målet længere fremme, men shopper rundt i ”nuet” – og det gavner ikke din psyke eller dit intellekt på sigt – i værste fald fører det dig længere og længere væk fra dine ønsker og mål. Når du planlægger dine opgaver og aktiviteter, skal du lade dine talenter, drømme og ønsker komme i spil. Det er det det handler om, du planlægger, hvad du byder ind med (under hensyntagen til andre ”medspillere”, selvfølgelig). Det betyder, at du vil lade op på at yde din del. Og så kan du overkomme meget mere. Det gælder også om at fokusere på det spændende, det udfordrende og ikke på det trivielle. Trivialiteterne skal udføres, du får ikke energi og visdom, men dog tilfredsstillelse. For når alle trivialiteter er på plads, så er rammen eller platformen skabt til en fantastisk oplevelse.

Jeg føler mig oven på igen. Jeg kan mærke at energien stige og ro og overblik komme tilbage til mig. Jeg elsker livet, rejsen og alle de fantastiske mennesker og oplevelser, jeg møder på min vej.