Jeg hader at smide mad ud af mange forskellige årsager, fx pga. børnene i Afrika, som min mor lærte mig sultede – selvfølgelig kun, når jeg ikke spiste op, for ellers var det helt fint, at det var os, der fik maden.., pga. det åbenlyse uansvarlige ressourcespild, der ligger i at smide brugbar mad væk, bare fordi det er lettere at smide ud end at pakke væk i køleskab, pga. pengene, som Johan og jeg havde så fantastisk få af, da vi var unge, men mest fordi det er unødvendigt.

Mange synes faktisk ligesom jeg, at det er dumt at smide resterne ud, de kan bruges til mange forskellige nye retter eller til madpakker. Men jokeren her er at planlægge således at resterne også faktisk ender i madpakken eller som del i en anden ret. Det kræver at man går bort fra begrebet ”4 halve” til frokost, at man har nogle gode tætsluttende plastikbøtter og at man har overvejet, hvordan resten skal kunne blive en del af et andet måltid.

Selv laver jeg faktisk med vilje rester. Enten kan en ekstra spise med eller også har jeg ”sikret” mig halvfabrikata til madpakkerne eller fx forretten dagen efter. Hvis vi så alligevel ikke er hjemme, har brug for madpakken den dag eller lignende, så fryser jeg bare retten, og har på den måde god mad, der kan gå lige i mikroovnen, når en af os skal hurtigt ud af døren til musik eller møde. Det er smart.

For mange, jeg har talt med, har ordet ”rester” en negativ klang – en rigtig overforbrugs tanke, hvis du spørger mig. Derfor skal vi ikke tale i ”rester” men i ”køkken-flow”. Det er der potentiale i. Se her:

Dag 1: kog en god øko kylling med urter, sigt suppen og gem den, pluk kyllingen og stil ca. 1/3 del væk, smid skindet væk,

Middag 1. dag:

  • Høns i asparges af 2/3 af kyllingekødet, lidt af suppen samt både friske asparges og en enkelt dåse med aspargeshoveder. Server med små kartofler og masser af hakket persille.
  • Kylling i karry af 2/3 af kyllingekødet, lidt af suppen samt tern af æble og løg. Server med ris og chutney, fx en hjemmelavet med grønne tomater, madæbler, chili og skønne krydderier.

Middag 2. Dag:

Hvis der er mere høns i asparges tilbage, kan du servere det i en tartelet til forret og derefter en suppe, hvor du bruge hønsefonden – det kan være alle mulige supper klassiske eller eksotiske, den helt klassiske er et hit hos os uanset årstid:

  • Hønsekødsuppe med tern eller skiver af årstidens grøntsager med groft brød til

Frokostret:

  • Hønsesalat af 1/3 kogt kylling blandet med lidt creme fraiche og hakket rød peberfrugt, bladselleri og en masse hakket dild og andre krydderurter. Giv groft rugbrød med ved siden af.  
  • Club sandwich af 1/3 kogt kylling store grove boller, salat, agurk (syltet og rå) og en karrydressing – man kan evt. riste lidt filet eller bacon som ekstra pift og finish.

Se dette er køkken-flow for fuld udblæsning – hvis man er storfamilie, kan man bare koge 2 høns, så holder konceptet alligevel. Kan du se fidusen. Hvis der er mere høns i asparges tilbage end rimeligt til tarteletter, så fryser man det bare og har således nem mand en anden dag. Hvis der er for meget suppe, fryser man også den – hvis man som jeg ikke har lyst til samme mad flere dage i træk, eller serverer den som forret til 3. dags middag. Hønsesalaten kan ændres til club sandwich og udvides til let aftensmad serveret med råstegte kartoffel både.

Det er viljen, der sætter grænsen for mulighederne. Nu synes du måske det er nemt købt med en kylling og at det er mere svært med hakket kød, men det er det faktisk ikke. Du kan lave en god kødsauce til båndpasta den ene dag, gemme noget til enten en pizza eller lade en del indgå i moussaka den anden – pizzaen kan være både frokost og også aftensmad, når den serveres med en god gang blandet salat. Det er klart at der er grænser, fx kan 4 koteletter ikke blive til 2 middage til 4 personer. Men der skal jo også være plads til ”one-night-stands” i køkken regionen, en gang i mellem.

Intet er for lidt til at blive gemt. Forleden havde jeg en rest kartoffelmos, ikke nok til os alle 3, men ristet og pyntet med lidt smuldret, ristet filet og lidt purløg, blev det en fin lille forret – det kunne have været en frokostret også, hvis vi havde hjemme, serveret med en god blandet salat. En enkelt skive skinke eller en hakkebøf i et pitabrød er herlig madpakke-mad. Det samme gælder en håndfuld pasta. Bland pastaen med lidt pesto og giv med ved siden af rugbrødsmaden, som en spændende variation af madpakken.

Jeg tror, vi kommer til at høre meget mere til ”flow” konceptet til næste år. Og jeg ved, at rigtigt mange mennesker kan spare en formue på husholdningen, hvis de tænker lidt over, hvad de har gang i, samtidigt med at de bliver ”ansvarlige” forbrugere.