Image

Siden den dag for 6 år siden, hvor jeg erkendte, at jeg var på randen af et sammenbrud på grund af stress, har jeg arbejdet med mindfulness, meditation og selvudvikling. Jeg har deltaget i kurser, læst op og ned af stolper og fulgt guruer på hjemmesider til stor glæde og inspiration. Og jeg har selv for en måned siden kastet mig ud i at guide meditation og mindfulness ,og mine ”kunder” har kun rosende ord til overs. Det har været fantastisk berigende for mig selv personligt, at se de glade, afslappede og opmærksomme ansigter vendt mod mig for at få det hele med. Det er torsdag aften. Og trods sommer og rejser, passer det åbenbart en del.

Til min store overraskelse var der ikke nogen i mit netværk, der havde lyst til at vandre og meditere en søndag morgen. Men det var jeg ligeglad med, for jeg tog bare turen selv. Og sikken en tur. Det havde regnet om natten og skyerne var så småt ved at trække bort, mens jeg i rask gang tog af sted fra havnen i Køge og langs strandsiden af Hvide Hus kom over i Strandskoven. Der duftede ikke fugtigt som, der ellers gør efter regn, så der var åbenbart ikke faldet så meget – det betød også at jeg ikke kunne dufte, den der specielle svampeduft, som man ellers ofte kan i skoven efter regn. Og jeg fandt da heller ikke nogen svampe trods det havde min fulde opmærksomhed. Så var jeg ude af skoven igen og på vej ned på stranden. Det var her jeg tog det skønne billede af strandsennep mens jeg strakte ud, trak vejret dybt inden turen gik tilbage langs stranden til spidsen af Sønder Havn, hvor jeg havde planlagt at sætte mig og meditere.

At sidde der i vinden og nyde de smukke skyer, der skinnede i forskellige nuancer af rosa, gylden og fersken.  Det var ren lise for sjælen. Det kan man godt blive afhængig af. Næste gang er først om en måned, men jeg glæder mig allerede. Det bliver en anden måde at følge årets gang på. Og jeg ved selvfølgelig godt, at hverken jeg eller andre kan sidde stille og meditere i 25 minutter i silende regn eller i dyb sne, men så deler vi meditationen over i 2 eller 3 bidder. Hvis man er øvet skulle det kunne lade sig gøre, at få ladet op. Og mon ikke alene oplevelsen kan flytte noget?